Fysioterapia

Yksilöllistä terapiaa kehosi hyvinvoinnin tueksi

Varaa hoitoaika

Fysioterapian tavoitteena on lisätä asiakkaan toiminta- ja liikuntakykyä ja mahdollistaa mahdollisimman sujuva paluu normaaliin arkeen

Fysioterapeuttimme tutkivat, tekevät yksilöllisen hoitosuunnitelman ja ohjaavat kuntouttavia harjoitteita, toteuttavat manuaalisia käsittelyitä ja suorittavat fysikaalisia hoitoja asiakkaan tavoitteiden ja tarpeiden mukaan.

Alaraajafysioterapia

Kipuja polvissa? Vaivaako plantaarifaskiitti? Lonkassa bursiitti? Jalan ongelmiin ja kuntoutukseen erikoistuneet fysioterapeuttimme osaavat tutkia, hoitaa ja ohjata tehokkaat terapeuttiset harjoitteet juuri sinun vaivaasi.

Jalkakipujen kanssa ei kannata jäädä odottamaan, että vaiva pitkittyy vaan puuttua siihen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Kipu lonkassa, polvessa tai nilkassa on monesti oire alaraajan toimintahäiriöstä, jonka löytäminen on meidän tehtävämme. Jalkojen ongelmat vaikuttavat koko kehon toimintaan ja tällöin hyödyt juuri alaraajoihin erikoistuneen fysioterapeutin avusta.

Jalkaterän ja nilkan kivut:

Jalkaterässä ja nilkassa yleisimpiä vaivoja ovat vaivaisenluu, vasaravarpaat, päkiän kipu, kantakalvon tulehdus eli plantaarifaskiitti. Tutkimisen yhteydessä on tärkeää tarkastella koko alaraajan toimintaa ja kohdentaa hoitotoimenpiteet, kuten nivelten mobilisointia, pehmytkudoskäsittelyä tai teippausta, löydösten perusteella. Fysioterapeuttimme ohjaavat tarvittaessa myös kenkien valinnassa tai pohjallisasioissa.

Nilkassa ongelmana voi olla nivelen jäykkyys tai yliliikkuvuus, erilaiset nyrjähdysvammat tai akillesjänteen kiputilat sekä pohjelihasten kireydet. Tällöin tärkeää on tutkia koko liikeketjua nilkasta alaselkään saakka, jotta pystytään palauttamaan alaraajan toiminta liikkumisen vaatimalle tasolle.

Polven kivut:

Alaraajaoireissa yleisimpiä ovat polven kivut, kuten hyppääjän- tai juoksijan polvi, jotka ovat rasitusvammoja. Lisäksi polveen voi kohdistua erilaisia vääntövammoja, joista voi aiheutua mm. kierukan repeämiä tai nivelsiteiden revähtymiä. Rasitusperäisissä kivuissa syy oireeseen löytyy kuitenkin yleensä täysin muualta kuin itse polvesta. Nilkan, säären tai lonkan toiminnan häiriö monesti oireilee ensimmäisenä juuri polvessa, joten näiden tutkiminen ja harjoittaminen on ensiarvoisen tärkeää.

Polvivaivojen kuntoutuksessa käytetään mm. liikkeen kontrollin harjoittamista, lihasvoiman kehittämistä sekä manuaalisia hoitoja, kuten faskiakäsittelyitä, hierontaa sekä kinesioteippausta.

Faskiakäsittelyt

Faskiat eli lihas- ja sidekudoskalvot ovat osa elimistömme tuki- ja voimanvälitysverkostoamme ja sen toiminnanhäiriöt tai kireydet voivat olla syynä kehon erilaisille kiputiloille. Faskiaa voidaan kuitenkin hoitaa tehokkaasti manuaalisin keinoin sekä toiminnallisilla harjoitteilla. Fysioterapeuttimme ja koulutettu hierojamme ovat opiskelleet faskian saloja ja osaavat kertoa sinulle lisää.

Kinetic Control

Kinetic Control -menetelmä on paljon tutkittu hoitomenetelmä esim. selkä-, SI-nivel-, lonkka- ja olkapääkipujen kuntoutuksessa. Menetelmä perustuu ajatukseen, että hallitsematon tai liiallinen liike vaikuttaa tuki- ja liikuntaelimistön kipujen syntymiseen. Kipupotilaalla usein pinnalliset lihakset alkavat suojelemaan kipukohtaa olemalla yliaktiivisia, jolloin kehon syvät ja liikettä kontrolloivat lihakset eivät toimi optimaalisesti.

Kinetic Control -menetelmässä tutkitaan kivuliaan liikkeen paikka ja liikesuunta, manuaalisesti tarvittaessa käsitellään ns. huonosti liikkuvat alueet ja pyritään löytämään kivuton liikesuunta jota lähdetään aktiivisesti harjoittamaan.

Kinetic Control yhdistettynä manuaaliseen käsittelyyn on tehokas kuntoutusmuoto erilaisista kehon kiputiloista kärsiville asiakkaille.

Kinetic Control -menetelmää Kaakkurin Fysioterapiassa on opiskellut fysioterapeutti Markku Moisala.

McKenzie-menetelmä

McKenzie menetelmä®  Mekaaninen Diagnostisointi ja  Terapia® (MDT) on kansainvälisesti tunnettu tutkimus- ja hoitomenetelmä, jonka fysioterapeutti Robin McKenzie Uudesta Seelannista kehitti erityisesti selkäranka ja raajakipujen tutkimiseen ja hoitamiseen

MDT tutkimisperiaatetta voidaan soveltaa rangassa, nivelissä tai lihaksissa esiintyvien ongelmien arvioimisessa. Se perustuu potilaan opettamiseen ja aktiiviseen osallistumiseen selkä-, kaula- ja raajaongelmia hoidettaessa.

Menetelmän keskeinen piirre on potilaan tutkiminen – turvallinen ja luotettava tapa määrittää tarkka diagnoosi ja vasta sen jälkeen tehdä asianmukainen hoitosuunnitelma.

Purentalihasfysioterapia

Purentaelimistön ongelmia on tehokasta hoitaa asiaan perehtyneen fysioterapeutin toimesta. Purentaelimistössä voi esiintyä erilaisia leukanivelten ja purentalihasten toimintahäiriöitä tai kiputiloja jotka häiritsevät asiakkaan toimintakykyä. Purentaongelmien fysioterapiassa pyritään löytämään juurisyyt ongelmiin ja keskitytään niiden hoitoon. Hyvän tutkimisen pohjalta fysioterapeutti päättelee ovatko oireen syy purennassa vai esim. niska-hartiaseudussa.

Purentalihasten toimintahäiriöt:

• leukaniveltä liikuttavien lihasten- ja faskiakudoksen kiputilat
  • purentalihasten liiallinen jännitystila
  • leukanivelten välilevyongelmat
  • leukanivelen liikkuvuushäiriöt

Purentaongelmiin vaikuttaa useat eri tekijät, joista tärkeimpiä ovat niska-hartiaseudun ongelmat, liiallinen stressi ja hampaiden narskuttelu. Purentaongelmat voivat myös aiheuttaa päänsärkyjä.

Purentalihasten fysioterapia sisältää tutkimisen lisäksi tarpeen mukaan purentalihasten käsittelyä/hierontaa, leukanivelten mobilisointia liikkuvuuden lisäämiseksi sekä oikeanlaisen hengitystekniikan ohjaamista ja harjoittamista erityisesti jos purentalihasten haasteisiin liittyy äänentuoton haasteita.

Pre- ja postoperatiivinen fysioterapia

Osaavat fysioterapeuttimme ovat sinun tukenasi sekä leikkausta ennen että operaation jälkeisen kuntoutuksen aikana. Leikkausta ennen tehtävän kuntoutuksen tarkoituksena on valmistaa sinua operaatiosta palautumiseen. Mahdollisimman hyvä lihasvoima ja liikkuvuus nopeuttaa toimintakyvyn palautumista leikkauksen jälkeen ja tämä on sitä tärkeämpää mitä vaativammasta operaatiosta on kysymys. Voimme myös antaa ohjausta oikeiden apuvälineiden valinnassa asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukaan.

Operaation jälkeen fysioterapia aloitetaan heti sairaalassa ja kotiutuminen on nykyään nopeaa. Tämän jälkeen me haluamme varmistaa, ettet jää vaille riittävää kuntoutusta. Fysioterapia kotiutumisen jälkeen tulisi aloittaa mahdollisimman nopeasti lääkäreiden ohjeiden mukaisesti. Fysioterapeuteillamme on tieto ja ymmärrys elimistön paranemisprosessista ja sitä tukevista toimenpiteistä. Ohjaamme sinua turvalliseen liikkumiseen ja oikea aikaisiin kuntouttaviin harjoitteisiin. Tarvittaessa konsultoimme lääkäriä, jos kuntoutuminen ei etene suunnitellun mukaisesti.

Shockwave-hoidot

Mitä Shockwave-terapia on? Shockwave-terapia eli ESWT-paineaaltohoito on hoitomenetelmä, josta on tutkittua näyttöä pitkittyneiden nivel-, jänne- ja lihaskipujen hoidosta. Hoitolaite toimii paineilmalla ja laitteella tuotetaan paineaaltoja useita kertoja sekunnissa, joka välitetään hoitokärjen kautta hoidettavalle alueelle pehmytkudoksiin.

ESWT-hoidolla voidaan hoitaa erilaisia jännevaivoja, kuten plantaarifaskiitti (kantakalvon tulehdus), lateraalinen epikondyliitti (tenniskyynärpää), rotator cuff -vaivat, polven alueen jännevaivoja (hyppääjän polvi) ja jänteiden kalkkeumat.

Hoidon vaikutus saadaan usein 3-5 hoitokerralla. ESWT-Hoito kestää noin 10-15 minuuttia, jonka aikana yleensä asiakas kokee kivun lievittymisen jo hoidon aikana. Tehokkain vaikutus kuitenkin saadaan yhdistämällä ESWT-hoito terapeuttiseen harjoitteluun.

Shockwave-värähtely aktivoi kehon paranemismekanismin uudestaan kipualueelle, käynnistämällä ns. mikrotulehduksen hoidettavalle alueelle. Tulehdusreaktiosta johtuen hoitoalue voi olla arka 24-48h ajan hoidon jälkeen, mutta aina jälkiarkuutta ei tule.

Varaa hoitoaika

Hoitoajan varaaminen onnistuu sähköisen ajanvarauksemme kautta 24/7 tai puhelimitse numerosta 040 589 7882 arkisin 8-16.